"Misbehaving": En bokomtale

Misbehaving: The Making of Behavioural Economics”.
Richard H. Thaler (2015).
W.W. Norton & Company, New York.

Hvor mye vil du betale for å fjerne en dødsrisiko på 1 i 100 000?
Hvor mye ville du bli betalt for å akseptere en dødsrisiko på 1 i 100 000?

I henhold til standard økonomisk teori, vil svarene på disse to spørsmål være det samme. Men når Richard Thaler, for tiden professor ved Chicago Booth School of Business, stiller disse spørsmålene til sine studenter, svarer de på det første fra USD 2000 og oppover, og på det andre i området USD 500.000.

Den store forskjellen i verdier utløste hans interesse, og Thaler gikk videre til å bli en av grunnleggerne av atferdsøkonomi sammen med Amos Tversky og Daniel Kahneman (den siste kjent gjennom bestselgerboken ”Thinking fast and slow).

Misbehaving som er delvis biografisk, inkluderer ordentlige anekdoter som gir et innblikk i Thaler faglige reise, dokumentere de vanskelighetene han møtte som utfordrer til de tradisjonelle samfunnsøkonomene – spesielt de fra Chicago. Thaler forteller historien om hvordan atferdsøkonomi dukket opp og utviklet seg, og de utfordringene den står overfor i å bli tatt på alvor i akademia.

Atferds økonomi har utviklet seg til en innflytelsesrik felt, med innsikt som benyttes i  offentlig politikk både i USA og Storbritannia. I 2010, introduserte Statsminister David Cameron Atferds Insights Team (eller "Nudge Unit), som han benyttet atferdsforskningsresultater fra for blant annet å øke organdonasjon og pensjonsinnskudd. Ideen om "nudging", popularisert av Thaler og Sunstein i sin 2008 bestselger ”Nudge: Forbedre beslutninger om helse, rikdom og lykke”.

Thaler skriver i begynnelsen av Misbehaving at "det er på tide å slutte å lage unnskyldninger. Vi trenger en beriket måte å gjøre økonomisk forskning på, en som erkjenner eksistensen og relevansen av mennesker "(s. 7). Som markedsforsker vil jeg si; velkommen etter! Det var på høy tid.

Jeg likte boken svært godt – noen partier bedre enn noen få andre. Kapittelet om Behavioral Finance fant jeg av mindre interesse og hoppet over uten å miste tråden. For den nysgjerrige leser gir boken en flott introduksjon til atferdsøkonomi: historie, nåtid, og fremtid. Jeg anbefaler boken da den gir en lettfattelig innblikk i et voksende og viktig område.