lørdag 28. april 2012

Hva bokhandlere kan gjøre for å overleve

Forlagene og bokhandlerne hater lesebrettene iPad, Kindle og Nook fordi de «stjeler» omsetning fra boken og truer bokhandlernes eksistens. Innen bransjen kalles Amazon for «Satan fra Seattle». Mens mange vil hevde at Amazon og lesebrettet er bokens verste fiende, vil jeg hevde det motsatte: de er bokens beste venn.

Da TV ble introdusert i slutten av 1920 årene i USA opplevde kinoeierne en nedgang i omsetningen. Mange kinoer som var dårlig drevet, gikk konkurs. Men de som overlevde opplevde at publikum kom tilbake og at omsetningen steg. Behovet for underholdning var ikke borte, det hadde bare funnet en ny distribusjonsform.

Da videoutleie ble mulig, klaget kinoeierne over at kundene ville sitte hjemme og se på film. Etter en stund kom publikum tilbake til kinoene. Men nå forventet de bedre stoler, popkorn og drikke – noe de var vant med hjemmefra. Slik sett kan vi si at TV og videoutleie ledet til innovasjon innen kinobransjen.

Nå skjer det noe innen bokbransjen. Lesebrettene gjør det mulig å laste ned bøker raskt og billig og papirboksalget stuper. Bokhandlerne river seg i håret og mener at verden blir fattig uten dem. Men blir leserne borte og vil de komme tilbake som på kino? La oss erkjenne at e-bøker aldri vil erstatte 100 prosent vanlige bøker. De har begge sine unike fordeler - noe figuren under viser.

En nylig studie fra analyseselskapet Pew viser at i USA har 21 prosent av befolkningen lest en e-bok i løpet av det siste året – opp fire prosent poeng fra i fjor. De som leser e-bøker leser flere e-bøker og bøker enn alle andre. Hele 88 prosent av de som har lest en e-bok, har også lest en papirbok. Hva betyr dette for bokhandlerne?

Først og fremst er det ingen grunn til å kalle Amazon for «Satan fra Seattle». Alt tyder på at behovet for og etterspørselen etter bøker vil stige. Pew antar i sine analyser at i 2025 vil 75 prosent av boksalget være e-bøker. Med andre ord: behovet for bøker blir ikke borte. Det finner bare en ny distribusjonsform. Den gode nyheten er at med økt spredning av lesebrett vil flere kjøpe og lese bøker.

Norske bokhandlere kan lære av USAs største nasjonale bokhandler kjede med 690 butikker i 50 stater, Barnes & Noble (BN), som forbereder seg på fremtiden ved å spørre: Hva er det vi har som Amazon ikke har og som kundene setter stor pris på? Svaret er butikkene!!

Et besøk til BN forteller med tydelighet at kundene liker å være der. Studenter og voksne bringer sine bøker og PC der for å studere og jobbe. Andre er der for å ta en kopp kaffe eller spise lunsj mens de blar gjennom noen magasiner. Atter andre bare for å slå i hjel tid. BN har med sin kombinasjon av god beliggenhet, gratis Internett tilgang for kundene, samarbeide med Starbucks og rikelig med muligheter for å sette seg ned med en bok eller blad, gjort butikkene til sosiale møteplasser.

Hva kan norske bokhandlerne gjøre for å overleve? Jeg ser tre ting.
1) Gjennom et lojalitetskort (hvor de får unike atferdsdata) kan de i tillegg til rabatter, utvikle flere tjenester for storkjøpere av deres produkter eller storbrukere av deres fasiliteter – tjenester som er kun for dem. Her ser jeg en parallell til flyselskapene som har hatt stor suksess med sine lojalitetsprogrammer.

2) Mens Amazon tilbyr masse annet enn bare bøker, kan bokhandlerne fokusere og tilby alt innen utdanning og underholdning. Norske bokhandlere kan bygge opp en klar merkevareprofil rundt dette og ha stor troverdighet på det. På denne måten blir de en krysning mellom bibliotek, bokhandler, og lesesal med utvidet kaffe.

3) De kan utvikle relasjoner til andre samarbeidspartnere hvor interesser eller ferdigheter står i sentrum. Forlagshusene eller musikkindustrien kan eksponere forfattere og musikere i deres lokaler ved lansering av nye bøker eller plater.

Norske bokhandlere som tenker utenfor boksen vil se mulighetene fremfor truslene. De vil se at boksalget går ned, men lesingen stiger. De ser at butikken kan bli sosiale møteplasser. De innser også at de ikke lengre er i bokhandlerbransjen, men i skjæringspunktet mellom utdanning og underholdning. Behovet for lesestoff om underholdning eller utdanning er der, men etterspørselen vil ta en annen form.

I omstillingen som tvinger seg frem vil vi se to ting: a) en større konsentrasjon av kjeder og b) de dårligste butikkene faller fra. Det er dette som kalles kreativ ødeleggelse. Det er dette som er prisen for innovasjon. Men det er eneste måte bokhandlerne kan overleve på.

Ingen kommentarer: