tirsdag 15. februar 2011

Bokanmeldelse: The Invisible Gorilla

The Invisible Gorilla: And Other Ways Our Intuitions Deceive Us
Christopher Chabris & Daniel Simons
HarperCollins , 320 sider

På slutten av 1990-tallet, gjennomførte to kognitive psykologer, Chris Chabris og Dan Simons, et eksperiment som har siden blitt et av de mest viste og diskuterte psykologiske studier noensinne. Som en del av eksperimentet, ble frivillige bedt om å se en kort videofilm av to lag - ett lag med hvite t-skjorter, den andre med svarte t-skjorter som sendte basketballer til hverandre innad i laget. Oppgaven var å telle antall pasninger gjort av det "hvite" laget.

Midtveis i "spillet" kommer en person i en gorilla kostyme slentrende inn på banen mellom de sorte og hvite spillerne, dunker seg på brystet og går ut den andre enden. Det kom som en overraskelse at bare omtrent halvparten av de frivillige la merke til gorillaen i det hele tatt. Den andre halvparten, var så fokusert på oppgaven med å telle de "hvite" pasningene, at de ble blind for gorillaen. Enda mer merkelig, var det at de blankt fornektet sin ikke-antatte blindhet, og hevdet at tapene var blitt manipulert.

Den "usynlige gorilla 'studien, som skaffet Chabris og Simons Ig Nobel Prize (tildeles for" innsats som først få folk til å le, og deretter får dem til å tenke "), er en dramatisk illustrasjon av" illusjonen om oppmerksomhet ", noe som forklarer hvorfor vi opplever langt mindre av vår visuelle verden enn vi tror vi gjør. Forfatterne illustrer dette poenget gjennom en rekke gode eksempler – alle med rot i virkeligheten. Det underlige er at selv når det er bevist at vår tro og "intuisjoner" er feil, er vi svært motstandsdyktig mot å endre oppfatning. Vi blir med andre ord hengende fast i vår feilaktige illusjon – en form for forbannelse av vår visuelle blindhet.

Jeg anbefaler boken på det varmeste for alle lesere som er undrende over mennesket antatte rasjonalitet og ufeilbarlighet.